Siirry pääsisältöön

Tekstit

Näytetään blogitekstit, joiden ajankohta on marraskuu, 2013.

Haasta keskivartalosi osa 1

Meillä on opiskeluissa menossa kehonhuollon kurssi, joka on antanut paljon uusia näkemyksiä oman kehon vahvuuksista ja heikkouksista sekä sen hyvinvoinnin ja toiminnallisuuden edistämisestä.
Monella liikkujalla on tavoitteena  parempi kehonhallinta - se auttaa lajissa kuin lajissa, mutta myös tavallisissa arjen toiminnoissa. Kehonhallinta edellyttää hyvää kehontuntemusta, jota taas pystytään kehittämään riittävällä kehonhuollolla.

(kuvat crossfitchicks tumblr)
Meidän tunneilla yksi kehonhuollon kantavista teemoista on ollut hyvä ryhti ja vartalon keskiasento. Näihin molempiin vaikuttaa merkittävästi keskivartalon hallinta. Hyvä keskivartalon hallinta ei suinkaan vaadi sixpackia, vaan pinnallisia lihaksia tarkeämmässä asemassa ovat syvät lihakset. Liikkeessä kuin liikkeessä syvät lihakset aktivoituvat ennen pinnallisia lihaksia. Muun muassa perinteisessä vatsarutistuksessa ensin aktivoituvat syvät vatsalihakset ja vasta tämän jälkeen varsinainen liikkeen päälihas eli suora vatsalihas.

Onramp day 12 - final

Tänään pääsin vihdoin ja viimein tekemään Jennin kanssa onrampin viimeisen päivän. Nyt on siis Crossfitin aloituskurssi pulkassa, ja valmius omatoimiseen&ohjattuun harjoitteluun lunastettu! Mentiin tekemään kurssin viimeistä päivää open gymille, ja tehtiin treeni aikalailla omatoimisesti, koska koutsit olivat kiinni wodien ja onramppien ohjauksessa. 
Alkuun lämmiteltiin soutamalla ja juoksemalla. Taidoista harjoiteltiin omatoimisesti valakyykkyä ja vala-askelkyykkyä sekä ohjaajan avustuksella käytiin läpi CrossFitin kunkkuliikettä eli muscle uppia. Saatiin monia hyviä vinkkejä, miten tuota vaativaa liikettä voi harjoitella. Nimenomaan millaisia osaharjoitteita kannattaa tehdä. Muscle upin osalta täytyy treenata erityisesti dippejä, leuanvetoja sekä ranneotetta. Mulla ojentajalihakset on niin heikot, että aion jatkossa keskittyä erityisesti dippien treenailuun.

Voimaosuuteen valittiin omatoimisesti maastaveto, jotta saataisiin hiottua tekniikkaa ja mä pääsisin taas askeleen lähemm…